Серед читацької пошти, яку щотижня отримує газета «НЕДІЛЯ», нерідко зустрічаються листи зі скаргами на продавців побутової техніки. Як правило, люди не знають, як поступати у випадку, якщо придбали неякісну продукцію. Це питання і з’ясовувала «НЕДІЛЯ» в управлінні у справах захисту прав споживачів в області.
Як зазначив нашому виданню заступник начальника управління Володимир Товтин, відповідно до ст. 8 Закону «Про захист прав споживачів» громадяни, які придбали складну побутову техніку або інші товари, в обов’язковому порядку мають витребувати від продавця товарний чек. А товари побутової техніки обов’язково повинні мати відмітку в паспорті, де вказано адресні дані магазину чи підприємця, який торгує товаром, і гарантійні терміни. Ці дані повинні обов’язково бути, бо інакше, як стверджує пан Товтин, навіть управління не прийме заяву від скаржника.
Хоча спочатку покупець, який виявив несправності у придбаній техніці, може сам звернутися безпосередньо до майстерні (місцезнаходження якої обов’язково повинно бути вказано у паспортних даних) або ж, якщо він купив товар у віддаленому районі, - то в магазин, де придбав цю техніку, з вимогою замінити чи полагодити продукцію. До речі, покупець на час ремонту згідно із заявою має право витребувати такий же пристрій у користування. Перелік товарів, які продавець повинен надавати у тимчасове користування, міститься у відповідній постанові уряду (телевізори, магнітоли, холодильники, магнітофони, радіоприймачі, пральні та швейні машини, пилососи, електропраски, електроміксери, соковижималки, телефонні апарати, в т.ч. і мобільні, комп’ютери та комплектуючі частини, апаратура для відеозапису та відтворення, електрокавоварки).
Але якщо згідно із заявою покупця йому відмовили видати новий пристрій, то клієнт має право на 1% щоденної пені від вартості даного товару, поки триватиме ремонт. До товарів, які обміну не підлягають, належать фотоплівки, парфумерно-косметичні товари, пір’яно-пухові вироби, дитячі іграшки, зубні щітки, тканини, білизна, панчішно-шкарпеткові вироби, друковані видання, перуки, товари для немовлят.
Зверніть увагу: для того, щоб майстерня або магазин зробили ремонт, необхідно написати заяву, у якій, відповідно до чинного законодавства, слід вказати термін ремонту. Зазвичай, це 14 днів, передбачених нормативною базою. Однак продавець чи власник майстерні можуть узгодити з клієнтом термін ремонту - на 60 днів, 3 місяці або цілий рік. У першому випадку, якщо за 14 днів ваш пристрій не відремонтували, то за кожен день простроченого часу магазин або майстерня мають відшкодувати знову ж таки 1% від вартості продукції.
До прикладу, якщо холодильник коштує 3 000 гривень, то за прострочений час щодня отримуватимете 30 грн. Якщо ці зобов’язання не виконуються, то клієнт з копіями документів – заявою про ремонт, вимогою про відшкодування за прострочений час ремонту - звертається до управління у справі захисту прав споживачів, спеціалісти якого накладають припис на суб’єкт господарювання, який порушує норми чинного законодавства.
«Більше того, якщо товар має вагу більшу, аніж 5 кг, його за кошти продавця повинні доправити до вашого будинку, - зазначає Володимир Товтин. - А якщо це сталося за рахунок покупця, то він вправі вимагати відшкодування від продавця за наявності чека або квитанції про доправку».
Щодо гарантійних термінів, то на різні товари даються різні гарантійні строки. До прикладу, на товари легкої промисловості в основному дається від 45 до 70 днів інтенсивної носки, в залежності від матеріалу, причому враховується посезонність. Тобто, якщо літній товар ви купили взимку, то відлік гарантійного терміну мав би розпочатися з 15 травня по 15 вересня, зимового – з 15 листопада по 15 березня, весняно-осіннього - з 15 березня по 15 травня, з 15 вересня по 15 листопада.
Як стверджує пан Товтин, упродовж минулого року до управління звернулося 376 скаржників, з яких 365 справ завершилися на користь споживачів. Уже в цьому місяці до управління по допомогу звернулося більше 30 чоловік.
Тож, якщо вважаєте, що ваші права ущемлені або вас просто обдурили під час купівлі, обов’язково звертайтеся до управління з захисту прав споживачів в області за телефонами в Ужгороді 61-63-74 або 3-23-49.
Роман СЕНИШИН, газета «НЕДІЛЯ»
|