Прокурор Закарпатської області провів засідання колегії з керівниками правоохоронних органів Закарпаття, на якій обговорили стан прокурорського нагляду за додержанням законодавства спрямованого на боротьбу з організованою злочинністю та корупцією.
Учасники наради, серед яких були керівники УСБУ, ГУМВСУ, УПМ ДПА, погодилися із прокурором області, що робота на цьому напрямку потребує суттєвого вдосконалення та більш жорсткого підходу .
Прокурор області відкриваючи засідання наголосив, що це питання є тепер надзвичайно актуальним для всієї держави. Боротьба з організованою злочинністю і корупцією, в тому числі з кримінально -караною, сьогодні є найголовнішим пріоритетом у діяльності правоохоронних органів.
Він зазначив, що спеціальними підрозділами по боротьбі з організованою злочинністю і корупцією ГУМВС та УСБ України в області у минулому році викрито 7 організованих злочинних угруповань, з них тільки дві - у сфері економіки, у т.ч. одна – яка вчинила злочини, пов’язані з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом, а дві - пов’язані з корумпованими зв’язками. Вказаним підрозділом виявлено лише одне злочинне угруповання з корумпованими зв'язками.
Зменшення кількості виявлених організованих злочинних угруповань обумовлено як зниженням активності та результативності у роботі спецпідрозділів, так і зниженням загального рівня злочинності в області, що, за його словами, не дає жодних підстав для заспокоєння.
Торік по направлених до суду кримінальних справах викрито 28 учасників ОЗГ, якими вчинено 20 злочинів. Знешкоджено: одну злочинну організацію, яка займалася незаконним переправленням осіб через державний кордон України, з корумпованими зв’язками, одну організовану групу, яка вчиняла крадіжки, чотири – шахрайства, одну группу, яквазаймалася незаконною порубкою лісу.
Висловив занепокоєння прокурор області тим фактом, що працівниками УСБУ не приділено належної уваги спрямуванню зусиль на боротьбу з контрабандою, яка вчиняється організованими злочинними групами. Адже, як в 2007, так і 2008 роках ними не виявлено жодної такої групи.
Негативну оцінку він дав і їхній боротьбі з хабарництвом та корупційними діяннями. Протягом останніх двох років спецпідрозділом УСБ України в області не виявлено жодного злочину про хабарництво, вчинене у складі організованої групи. що свідчить про неефективне виконання покладених на них службових обов’язків.
Разом з тим, Юрій Бенца відмітив активізацію діяльності правоохоронних органів області по викриттю організованих злочинних груп у першому кварталі поточного року. З початку року вже викрито шість таких груп, коли торік була лише одна.
По вказаних справах 24 особам пред’явлено обвинувачення (проти 5 осіб у 2008 році), якими вчинено 23 (4 торік) злочини, з них 4 - розбої, 3 - крадіжки, 1 - незаконне переправлення осіб через державний кордон України, 1- виготовлення, зберігання, перевезення з метою збуту та збут психотропних речовин, 1 - привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем.
Загалом підрозділами ГУМВС України в області за 3 місяці 2009 року виявлено 5 організованих груп (проти 0 за аналогічний період 2008 року), у т.ч. 2 - економічної спрямованості. При цьому турбує прокуратуру той факт, що спецпідрозділом УБОЗ, завданням якого є викриття саме таких груп, виявлено лише дві, а інші три - карним розшуком та УДСБЕЗ - тільки одну.
Вкотре прокурор області зробив різке зауваження стосовно відсутності результатів по виявленню організованих груп, що займаються контрабандою – жодної такої групи вже протягом кількох років не знешкоджено.
Хоча прокуратурою області на всіх координаційних та міжвідомчих нарадах гостро ставиться це питання.
Незважаючи на те, що у минулому році виявлено дві організовані злочинні групи (проти 0 у 2007) з корумпованими зв’язками у правоохоронних органах та органах місцевого самоврядування, вжиті заходи щодо протидії кримінально караній корупції є ще недостатніми, вважає прокурор.
Відсутність вагомих результатів у діяльності спеціальних підрозділів ГУМВС та УСБ України в області на даному напрямі прокурор області вбачає у тому, що вони відволікаються на виконання завдань, не пов’язаних з боротьбою з організованою злочинністю і корупцією, та перевіряють дріб’язкові факти, що не належать до їх компетенції, фактично підміняючи інші правоохоронні органи.
Чи не тому після перевірок оперативно-розшукової діяльності в УБОЗ ГУМВС та ГВБКОЗ УСБУ, проведених торік прокурорами внесено дві постанови про порушення дисциплінарного провадження відносно двох - працівників УБОЗ, 4 подання: 2 - начальнику ГУМВС та 2 - начальнику УСБУ щодо усунення виявлених порушень законів України «Про оперативно-розшукову діяльність» та «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю». В результаті до дисциплінарної відповідальності притягнуто 28 працівників спец підрозділів.
Також Юрій Бенца відзначив, що боротьба з корупцією, особливо з її кримінальними проявами, стає реальною тоді, коли за матеріалами відповідних служб порушуються кримінальні справи, які скеровуються до суду. Якщо проаналізувати стан додержання законодавства щодо протидії кримінально-караній корупції та провадженні досудового слідства в кримінальних справах цієї категорії, то тут також є суттєві прорахунки.
Так, певна робота проведена - констатував прокурор області. За матеріалами органів внутрішніх справ були порушенні кримінальні справи про службові злочини стосовно начальника та службових осіб Перечинського відділу земельних ресурсів, службових осіб служби зайнятості Ужгородської РДА, райвідділу освіти Хустської РДА, ДЗК в Міжгірському районі.
За вчинення хабарництва порушенні справи відносно начальника відділу РАГСу Берегівського райуправління юстиції, директора Тячівського БТІ, а також сільського голови с. Березники, який заарештований, за хабар в особливо великому розмірі - 900 тис. грн., а також стосовно начальника земельного відділу Рахівської РДА, котрий взяв 10 тис. доларів США.
Однак в цілому результати цієї роботи могли б бути кращими –вважає прокурор області. Адже, порушення земельного законодавства, в тому числі і ті, що вчиняються чиновниками за хабарі, переконаний, є у кожному районі області.
Не можна назвати ефективною роботу працівниками всіх підрозділів служби боротьби з економічною злочинністю ГУ МВС України в Закарпатській області, якими протягом минулого року виявлено та поставлено на облік лише 32 злочини про хабарництво відповідно і менше осіб притягнуто до відповідальності.
Не кращими, за словами Юрія Бенци , виглядають результати у протидії корупції і в діяльності Управління боротьби з корупцією в органах державної податкової служби, результативність роботи якого полягає у реєстації лише 5 заяв і повідомлень про вчинення злочинів цієї категорії службовими особами податкових органів області, тоді як у 2007 році їх було 12.
Прокурор області впевнений, що прояви корупції присутні у багатьох державних структурах, тому звертаючись до керівників спецпідрозділів, поставив їм запитання „Чому основні зусилля зосереджені на виявленні цієї категорії злочинів у сільських радах ?”
«Я далекий від думки, що порушення законодавства за хабарі при виділенні землі, у сфері архітектури та містобудування, видача різного роду дозволів має поодинокий характер», - зауважив Юрій Бенца.
Тому вимагає братися за серйозну роботу і виявляти хабарників високого рангу, а не обмежуватися головами сільських рад. Адже із закінчених органами прокуратури у 2008 році 54 кримінальних справ про злочини з ознаками корупції, в основному суб’єктами цих злочинів були секретарі та голови сільських рад, працівники міських і районних відділів земельних ресурсів, відділів культури та державні виконавці.
Також прокурор відмітив, що майже половину з цих справ порушено за матеріалами зібраними працівниками органів прокуратури області – 22, а решту 32 правоохоронними органами (24 матеріалами – УДСБЕЗ, 4 – УБОЗ, 2 матеріали – 6 відділу внутрішньої безпеки, СВБ ГУБОЗ МВС України та 2 – УСБУ в області).
Щодо роботи безпосередньо прокурорів у боротьбі хабарництвом та корупцією, то кількісні показники залишилися на рівні минулого року – до суду скеровано 35 кримінальних справ про хабарництво. Їх якість також задовольняє прокурора області. Більш того, Юрій Бенца відзначив активізацію роботи підлеглих на цьому напрямку, адже уже з початку року ними закінчено 18 справ цієї категорії стосовно 20 осіб: 13 справ за фактами зловживань службовим становищем, одна - за фактом привласнення бюджетних коштів і дві – за фактами одержання хабара.
Разом з тим прокурор області констатував, що наступ на корупціонерів і хабарників проходить у досить складних мовах. Окремі судді намагаються зруйнувати кримінальні справи, виносячи невиправдані постанови про їх скасування.
На жаль, зазначив прокурор області, в Закарпатті, про це навіть йшлося на колегії в Генеральній прокуратурі України, найнижча в державі судова репресія. Нашим прокурорам дуже часто доводиться вносити апеляції у зв’язку з безпідставним виключенням судом вказаної кваліфікуючої ознаки, та м’якістю призначеного покарання.
Потребує посилення судова репресія і у справах про злочини, вчинені організованими групами. Адже не зважаючи на те, що суди у 89% випадках підтверджують існування організованої злочинної групи, у 74% вироків вони застосували до винних звільнення від покарання з випробуванням. Ії 31 члена організованих злочинних груп до реального позбавлення волі наші судді засудили лише 8.
Найчастіше вони мотивують свої рішення тим, що особи визнали свою вину, щиро розкаялися, активно сприяли розкриттю злочину та мають на утриманні неповнолітніх дітей тощо.
Тому прокурор області поставив завдання підлеглим прокурорам та усім керівникам правоохоронних органів серйозніше працювати над доказовою базою, повідомляє прес-служба прокуратури області.
«Необхідно мати такі «залізні» докази, щоб у судді не було шансу виправдати злочинця чи призначити умовну міру покарання» – сказав прокурор області.
Насамкінець Юрій Бенца зауважив, що робота по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю в області буде продовжуватися у наступальному дусі.
За підсумками наради спрямоване на підвищення ефективності боротьби із корупцією та організованою злочинністю, а прокурор області пообіцяв особисто контролювати його виконання.
|