«  Червень 2009  »
15161718192021

Вітаю Вас, Гість · RSS 17.05.2024, 09:59:13

Головна » 2009 » Червень » 26 » Вчені відкрили океан під поверхнею супутника Сатурна

Вчені відкрили океан під поверхнею супутника Сатурна

Під поверхнею Енцелада знаходиться надзвичайно велика кількість рідкої води.

Зонд Cassini, мандрівний в системі Сатурна з 2005 року, виявив свідоцтва існування рідкої води, а, можливо, і цілого океану під крижаною поверхнею однією з його місяців - Енцелада.

Це дає надію на існування життя, вважають дослідники. Енцелад - одне з небагатьох тіл Сонячної системи, де зараз спостерігаються активні тектонічні процеси. Поряд з південним полюсом цього невеликого супутника (його діаметр близько 500 кілометрів) знаходяться чотири паралельних 100-кілометрових тектонічних розлому, звідки з надзвуковою швидкістю викидаються струмені пари і частки льоду, що відлітають на тисячі кілометрів в космос.

Пара та крига, що викидаються, Енцеладом є одним з джерел формування самого зовнішнього кільця Сатурна - кільця «E». Франк Постберг з університету Гейдельберга і його колеги вивчили дані про склад часток цього кільця, отримані за допомогою аналізатора космічного пилу на борту Cassini.

«Ми повідомляємо про виявлення в кільці «E» часток, багатих солями натрію (0,5% - 2% мас), що можливо лише в тому випадку, якщо струмені виходять з резервуару з рідкою водою», - пишуть учені. Дані про склад кільця «E» були отримані Cassini безпосередньо в той момент, коли апарат пролітав крізь нього. Більшість «спійманих» часток складалися з водяного льоду, близько 6% з них виявилися «солоними» - в їх склад входило близько 1,5% суміші хлориду натрію (тобто звичайній куховарської солі), а також вуглекислого і двовуглекислого натрію (харчової соди).

Дослідники вважають, що ці частки - замерзлі краплі води з підповерхневого океану Енцелада, де знаходяться джерела «гейзерів». Солі могли потрапити у воду лише в тому випадку, якщо їх вимиває з порід рідка вода, як це відбувається в земних океанах. Отже, на Енцеладі повинен існувати шар рідкої води, прихований його крижаною поверхнею. Рідка вода, в свою чергу, розглядається вченими як головна і необхідна умови існування життя.

В той же час, інша група дослідників під керівництвом Ніколаса Шнейдера з університету Колорадо вивчала склад кільця «E» методами спектрографій за допомогою наземних інструментів, і не отримала даних про значну присутність атомів натрію в газовій складовій.

Шнейдер і його група зазначають, що присутність натрію в кільці «E» і в околицях Енцелада виявилося меншою, ніж довкола супутника Юпітера Іо і навіть в украй розрідженій атмосфері комет.

Проте тут немає протиріччя - кількість натрію у частках криги з врахуванням великої кількості нейтральних часток, може бути дуже малою, щоб виявити його з Землі, відзначає Джон Спенсер з Південно-західного дослідницького інституту (Колорадо, США). Учені сподіваються отримати повніші дані про Енцелад в недалекому майбутньому - до середини 2010 років Cassini ще чотири рази наближатиметься до цього супутника.

Чи дозволять виборцям проголосувати вдома без відповідних довідок?
ЦВК опрацювала майже 100% бюлетенів: Янукович виграє 10%