Департаменту ДСБЕЗ вживаються заходи з декриміналізації сфери небанківського кредитування. З початку року вже порушено 166 кримінальних справ, за якими викрито 603 злочини (протягом 2008 року - 443 злочини). Пред'явлено обвинувачення 77 службовим особам кредитних спілок, які, зловживаючи службовим становищем, здійснили розкрадання коштів спілок або оформили фіктивні договори про отримання кредитів на підставних осіб, які в подальшому привласнили. На цей час розслідується 103 кримінальні справи, по яких визнано потерпілими понад 8,5 тис. осіб.
Під час розслідування цьогорічних кримінальних справ пред’явлено обвинувачення 100 особам (у 2008 році 101 особі), у тому числі 77 (52) службовим особам спілок та 23 (49) фізичним особам, які отримали незначні суми кредитів із використанням фіктивних документів. Тобто цього року спостерігається тенденція до зростання кількості викритих підрозділами ДСБЕЗ злочинів, що скоюють службові особи кредитних спілок - у минулому році 51,5% від кількості пред’явлених обвинувачень, а цього року - 77 %.
Протягом 2009 року закінчено розслідування та направлено до суду 63 кримінальні справи, з яких 51 - стосовно службових осіб кредитних спілок та 12 - стосовно фізичних осіб, що отримали кредити. Торік до суду спрямовано 25 кримінальних справ по 23 з яких обвинуваченими є службові особи спілок, а троє - фізичні особи. Найбільшу кількість таких справ спрямували до суду працівники БЕЗ Закарпатської (8 справ) Луганської (7 справ), Миколаївської та Одеської (по 6 справ) областей, Волинська та Сумська області по 4 справи.
У результаті проведення слідчо-оперативних заходів до 16 осіб застосовано запобіжний захід у вигляді арешту (АР Крим, м. Київ, Донецька, Тернопільська, Одеська, Полтавська, Львівська, Рівненська, Хмельницька та Харківська області), до 28 осіб - у вигляді підписки про невиїзд.
Протягом цього року до суду планується спрямувати понад 60 кримінальних справ, з яких 52 - стосовно службових осіб кредитних спілок.
Найбільш резонансними за сумами нанесених збитків та кількістю потерпілих є 9 справ, порушених цього року стосовно службових осіб кредитних спілок "Україна" (Одеська область, потерпілими визнано 1200 осіб, збитки складають 32 млн. грн., заарештовано головного бухгалтера та голову правління), "Кредитна спілка військовослужбовців України (м. Київ, потерпілими визнано 73 особи, збитки складають 8,5 млн. грн.), "Імперія", "Експресія" (Черкаська область, потерпілими визнано понад 100 осіб, збитки складають 14,5 млн. грн.), "Аккорд" (м. Київ, потерпілими визнано 53 особи, збитки складають 800 тис. грн.), "Гарант" (Миколаївська область, потерпілими визнано 37 осіб, збитки складають 3 млн. грн.), "Християнська злагода" (Львівська область, збитки складають 8,2 млн. грн.), "Південна" (АР Крим, потерпілими визнано 18 осіб, збитки складають 9,6 млн. грн.), "Альянс-Україна" (Рівненська, Тернопільська, Львівська області, викрито злочинну діяльність керівників відділень зі збитками понад 100 тис. грн.), "Лубно" (Полтавська область, нанесено збитків понад 6 млн. грн.).
Супроводження розслідування цих кримінальних справ контролюється Департаментом, забезпечується взаємодія зі слідчими підрозділами.
За виявленими злочинами установлена сума збитків понад 170 млн. грн., з яких на сьогодні уже забезпечено відшкодування на суму 76,1 млн. грн.
Так, на Черкащині за матеріалами оперативників Управління Державної служби боротьби з економічною злочинністю обласною прокуратурою порушено кримінальні справи за ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України за фактом привласнення залучених на депозит коштів кредитних спілок "І." та "Е." на загальну суму 4,6 млн. грн.
- отримання коштів шляхом підроблення договорів про надання кредитів на підставних осіб;
На Одещині прокуратурою Приморського району м. Одеси за матеріалами співробітників Державної служби боротьби з економічною злочинністю порушено кримінальну справу за ознаками складу злочину, передбаченого ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України, стосовно діючого та колишнього голови правління кредитної спілки "А.", які за підробленими касовими ордерами, привласнили грошові кошти вкладників спілки на суму понад 2,4 млн. грн.
- зловживання службовим становищем:
У Києві службові особи кредитної спілки умисно, використовуючи своє службове становище, з корисливих мотивів залучали 12,7 млн. грн. від громадян у вигляді інвестицій під будівництво житлового будинку, а у подальшому оформили на себе під виглядом кредитів з пільговою ставкою понад 8,5 млн. грн. замість інвестування будівництва.
- подача завідомо неправдивої інформації для отримання кредиту, який в подальшому не повертається.
На Хмельниччині слідчим відділом Кам'янець-Подільського МВ УМВС України в Хмельницькій області порушено кримінальну справу стосовно місцевого мешканця за ознаками складу злочину, передбаченого ч.2 ст.190 Кримінального кодексу України, який подав завідомо підроблену довідку про доходи та отримав кредит у сумі 4 тис. 900 грн., які в подальшому не повернув.
За направленими до суду 63 кримінальними справами на цей час розглянуто 14 та лише по двох вироках позбавлено волі 2 службові особи кредитних спілок (АР Крим та Хмельницька область).
Наприклад, 14.08.2009 Євпаторійським міським судом розглянута кримінальна справа, порушена за матеріалами працівників Державної служби боротьби з економічною злочинністю за ознаками складу злочину, передбаченого ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України стосовно начальника Євпаторійської філії „Кредитної спілки „Південний” Степанової І.В., яка привласнила кошти вкладників кредитної спілки на суму 6 млн. 500 тис. грн. За вироком суду Степановій І.В. призначено покарання у вигляді 9 років позбавлення волі.
Слід зазначити, що, за даними Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, до реєстру фінустанов внесено 830 кредитних спілок, з яких 472 спілки отримали ліцензію на залучення коштів та 230 спілок отримали ліцензію на надання кредитів за рахунок залучених коштів.
Довідково: Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України є єдиним регулятором діяльності кредитних спілок, що передбачено "Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України", затвердженим Указом Президента України від 4 квітня 2003 року № 292/2003.
Держфінпослуг, відповідно до покладених завдань:
1. здійснює реєстрацію кредитних спілок і веде Державний реєстр фінансових установ;
2. визначає перелік внутрішніх положень та процедур, які має розробити та затвердити кредитна спілка для забезпечення своєї ефективної та безпечної діяльності;
3. видає ліцензії на провадження діяльності кредитним спілкам;
4. проводить перевірки діяльності кредитних спілок;
5. застосовує заходи впливу за порушення законодавства (припис про усунення порушень, штраф, призупинення або анулювання ліцензії, призначення тимчасової адміністрації).
Аналіз чинних нормативно-правових актів свідчить про існування механізму спрощеної реєстрації кредитних спілок, що призвело до тенденції збільшення кількості спілок протягом останніх років.
Так, для реєстрації нової спілки до державних реєстраторів засновники подають протокол загальних зборів за участю 50 членів спілки, проте зазвичай більшість з цих осіб не брали участь у загальних зборах і не знали про свою участь у її створенні. Законодавством не передбачено перевірку зазначеної інформації державними реєстраторами, що дає можливість окремим громадянам шляхом підроблення документів створювати кредитну спілку.
Після реєстрації юридичної особи спілки стають на облік в податкових інспекціях як неприбуткові організації, згідно із ЗУ "Про кредитні спілки", що в подальшому унеможливлює жорсткий контроль за розподілом коштів спілки.
Наступним етапом у створенні спілки є її внесення до Державного реєстру фінансових установ та отримання ліцензії на окремий вид діяльності. На цьому етапі Держфінпослуг не приділяє достатньо уваги до документів, поданих для отримання ліцензії.
Під час здійснення регуляторних функцій, спостерігається неналежне виконання механізму контрою з боку Держфінпослуг, а саме після проведення перевірок дотримання вимог законодавства спілками, Держфінпослуг не вживає достатньо перелічених вище заходів впливу для усунення порушень, а іноді взагалі не застосовують ніяких заходів впливу.
Так, наприклад працівниками Управління Державної служби боротьби з економічною злочинністю ГУМВС України в Одеській області в червні 2008 року викрито факт корупції з боку головних спеціалістів, які в січні 2008 року під час здійснення перевірки кредитної спілки "Одеська обласна кредитна спілка військовослужбовців та працівників силових відомств "Співдружність" не зазначили в акті перевірки факт відсутності ліцензії, чим надали незаконні переваги юридичним особам під час підготовки та прийняття нормативно-правових актів. Відносно останніх складено протоколи про адміністративне правопорушення на підставі п. "г" ч. 2 ст. 5 ЗУ "Про боротьбу з корупцією".
У порядку налагодження взаємодії Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг надіслано для опрацювання «Меморандум взаємодії МВС та Держфінпослуг», здійснюється обмін інформацією з державним регулятором щодо кредитних установ, яким призупинено або анульовано ліцензії на здійснення діяльності у зазначеній сфері.
У результаті здійснення функцій нагляду та за матеріалами органів внутрішніх справ Держфінпослуг з початку поточного року призупинено дію 21 ліцензії та анульовано 2 ліцензії.
В організаційному плані низкою вказівок регіональні підрозділи зорієнтовано на документування злочинної діяльності керівників та фінансово-бухгалтерських працівників кредитних спілок під час залучення коштів громадян, стійких корупційних зв’язків з посадовцями Держфінпослуг під час здійснення ними регуляторних функцій. На прикладах позитивного досвіду Черкаської, Одеської та Рівненської областей направлено орієнтування щодо нових схем документування і викриття злочинів, пов’язаних з діяльністю кредитних спілок.
Робота з документування та викриття злочинів у сфері небанківського кредитування продовжується та перебуває на постійному контролі керівництва Міністерства.
|