Представники карпаторусинів – відомий вчений, професор Торонтського університету, Канада академік Павло Роберт Маґочій та директор ужгородського «Видавництва Падяка», викладач Інституту русинської мови та культури Пряшівського університету (Словаччина) кандидат наук Валерій Падяк 5-8 грудня відвідали Меджліс кримськотатарського народу у Сімферополі та зустрілись з незмінним головою Меджлісу відомим правозахисником п. Мустафою Джемілєвим, а також з представниками інтелігенції та духовенства кримськотатарського народу.
Як і карпатські русини-лемки у Польщі, протягом 1944 року кримські татари сталінською владою СРСР були безпідставно депортовані зі своїх історичних земель на Кримському півострові й розпорошені на території п’яти радянських азіатськких республік. Тільки з часу краху тоталітаризму кримським татарам було дозволено повертатись на історичні землі, але й досі ця проблема не вирішена. Кримськотатарські переселенці часто залишаються у Криму наодинці зі своїми проблемами; гостро стоїть питання ксенофобії, освіти рідною мовою, будівництва шкіл та дитсадків, вищої педагогічної освіти, не кажучи вже про складні (подекуди жахливі) житлово-побутові умови людей, які повернулись на Батьківщину та вимушені конфліктувати з місцевою владою, яка бажала б розтягнути процес укорінення цього етносу на своїх етнічних територіях на максимально можливий термін.
Про це йшлося під час зустрічей з представниками кримськотатарського народу – у Сімферополі, Бахчисараї, Євпаторії, Старому Криму, Карасубазарі (Білогірську) тощо. У ході таких зустрічей в Меджлісі з головою Мустафою Джемілєвим та керівником відділу зовнішніх зв’язків Меджлісу Алі Хамзіним, у Сімферополі – із заступником директора Республіканської кримськотатарської бібліотеки ім. І. Гаспринського п. Лейлею Кадировою та істориком кримськотатарської літератури Наріманом Абдульвааповим, у історичній столиці Криму Бахчисараї – з директором-засновником щойно відкритого Кримського історичного музею «Ларішес» громадянином Франції Гулівером Алтином тощо наголошувалося на спільній істричній долі карпаторусинського та кримськотатарського народів у ХХ-ХХІ століттях. Констатувалося, що ці два народи складають сьогодні в Україні дві найбільші (після росіян) національні меншини, виборюючи на шляху державотворення в Україні своє місце під сонцем. (У відношенні русинів все ще гострим залишається й питання визнання національності «русин»). При цьому два народи мало знають одне про одного, хоча нам є чому повчитись одне від одного. (Унікальним є досвід функціонування Меджлісу, який представляє кримськотатарський народ перед центральною та кримською владою).
На знак поваги до кримськотатарського народу П.Р. Маґочій та В. Падяк подарували під час зустрічей кілька примірників «Енциклопедії історії та культури карпатських русинів» та книги «Народ нізвідки: Ілюстрована історія карпатських русинів». Лідер кримських татар Мустафа Джамілєв, приймаючи у подарунок енциклопедію, висловив свою давню мрію – мати подібну енциклопедію, яка б репрезентувала в Україні історію та культуру його народу.
П. В.
|