Влада Російської Федерації покриває злодійство в державних корпораціях. Як пише видання Корреспондент, у результаті з держбюджету в кишені корупціонерів йдуть десятки мільярдів доларів. Рік тому, коли прем'єр-міністр Росії Володимир Путін особисто запускав першу чергу нафтопроводу Східний Сибір - Тихий океан (ССТО), ніхто й уявити не міг, що скоро ця гігантська труба стане епіцентром наймасштабнішого корупційного скандалу в історії сучасної Росії.
Як пише видання, приводом для нього послужили документи, які виклав в інтернет відомий російський громадський діяч Олексій Навальний. Згідно з паперами, які, за даними Навального, були складені держкомпанією Транснафта, яка будувала нафтопровід, при його спорудженні з держскарбниці вкрали фантастичну суму - $ 4 млрд. Інакше кажучи, з кишені кожного повнолітнього росіянина вийняли приблизно по $ 35.
Схеми крадіжки, назви липових фірм-підрядників, загальна сума збитку детально описані на 150 сторінках внутрішньої перевірки Транснафти. У 2008 році всі папери з будівництва представники компанії самі передали Рахунковій палаті на аудит. Як стверджує Навальний, зроблено це було для того, щоб приструнити колишнього керівника компанії Семена Вайнштока.
Корреспондент пише, що держревізори Транснафти перевірили, знайшли величезні порушення, але результати засекретили. Саме підвищену секретність Навальний вважає головним доказом того, що влада покривала злодійство на ССТО. "Кремль знав про порушення у Транснафті, але мовчав і не карав винних. Значить, і президент і прем'єр особисто відповідають за завданий країні збиток", - заявив Навальний.
Невиразні заяви влади на тлі численних корупційних скандалів за участю великим російських держкорпорацій, які розпоряджаються мільярдами бюджетних коштів, звучать непереконливо. За оцінками експертів, у ході будівництва залізних і автомобільних доріг, зведення небувалих торгових центрів, реставрації унікальних пам'яток архітектури в Росії розкрадається як мінімум п'ята частина казенних грошей. А іноді в кишені нечистих на руку чиновників та наближених до них компаній йде половина бюджету національних мегапроектів, про які так багато говорить Кремль.
Подібні проекти курирують особисто або президент, або прем'єр, і грошей на них офіційна Москва не шкодує. Наприклад, у будівництво Центру досліджень і розробок в підмосковному Сколкові в 2011-2015 роках уряд інвестує $ 3,2 млрд., у підготовку зимової Олімпіади в Сочі - $ 32 млрд. А на саміт Азіатсько-Тихоокеанського економічного співробітництва (АТЕС) витратить орієнтовно $ 9,6 млрд.
Гендиректор російського дослідницького агентства InfraNews Олексій Безбородов як приклад бездоказової крадіжки розповідає про будівництво дороги Адлер - Красна Поляна протяжністю всього 48 км. Як підрахувало російське видання Esquire, за витрачені на неї $ 7,3 млрд., цю трасу можна було вистелити сантиметровим шаром чорної ікри або щедро покрити 22 см. фуа-гра.
Про тотальну корупцію в усіх ешелонах влади вже не можуть мовчати навіть самі чиновники. В кінці жовтня нинішнього року начальник контрольного управління президента Росії Костянтин Чуйченко заявив, що "економічний ефект від очищення [від] порочних закупівель, за найбільш консервативними оцінками, може перевищити 1 трлн рублів [$ 32 млрд.]". "Тобто обсяг крадіжок можна знизити на трильйон рублів?" - перепитав у нього президент Дмитро Медведєв і тут же доручив уряду законодавчо вирішити проблему.
"Російська влада проти корупції? Це все одно що бджоли проти меду", - коментує Корреспонденту ініціативи Кремля Дмитро Гололобов, колишній голова правового управління російської компанії ЮКОС.
Детальніше про масштабне крадіжці при будівництві великих інфраструктурних об'єктів у Росії читайте в № 46 видання Корреспондент від 3 грудня 2010 року.
|