Поки розмовляю із водієм, підходить його черга. Майстри-шиномонтажники взялися за роботу. Один знімає колеса з автомобіля, інший — літню гуму з них. І так всі чотири колеса. На все це пішло 40 хвилин. Заміна одних тільки шин обійшлася пану Шимону в сотню гривень. «Та не всі водії платять однаково, — вступає в розмову один із майстрів Іван Куриця. — шиномонтажні роботи залежать від багатьох факторів, зокрема, ціна збільшується, якщо потрібно відрихтувати диски або ж здійснити балансування коліс, замінити вентилі. Якщо це все робити, то інколи можна не вкластися й у три сотні гривень. Зазвичай такі гроші тратять власники джипів».
«У нас зараз роботи, мовити б, не міряно, — каже інший монтажник Микола Карпінський. — Саме тому ми збільшили тривалість робочого дня, бо коли ще випаде така нагода щось додатково підзаробити».
Деякі автовласники, бажаючи зекономити, замінюють не усі чотири колеса, а тільки два. Та спеціалісти кажуть, що це доволі небезпечно. «При гальмуванні потрібні усі чотири колеса, — зауважив автомеханік Василь Шерегій. — Якщо шини замінити тільки на одній осі, то може статися так званий юз, коли задня частина починає обганяти передню. Висота протектора на задніх колесах має бути більшою, ніж на передніх. На зимовій гумі малюнок протектора повинен бути асиметричним і мати не менше п'яти міліметрів».
За словами пана Шерегія, наші водії нерідко намагаються зберегти зимову гуму на наступний рік. Однак з часом гума старіє і шини змінюють свою форму. Шини вважаються придатними не більш як 3-4 сезони. Приміром, наші сусіди по ЄС стараються використовувати тільки цьогорічну гуму, бо вона еластична і добре тримається на кризі. Стара гума, навпаки, твердне і, звісно ж, на льоді вже ковзає. Варто зазначити, що страхові компанії теж зважають на те, на яких шинах ви їздите.
«На ринку нині є також і всесезонні шини, та їх використовують здебільшого на повноприводних автомобілях і вони не підходять для наших погодніх умов, — провадить далі автомеханік. — У нас сніг може лежати всю зиму, а ко-мунальні служби не надто цим переймаються. Саме тому без зимової гуми, на якій є позначки у вигляді сніжинки й гори, аж ніяк не обійтися».
Нині зірковий час настав не тільки для шиномонтажників. Потирають руки й продавці коліс.
«Зазвичай влітку за день продаю 2-4 пари коліс, — зазначив один із них на мукачівському ГІДІ, — а ось тепер зранку господар завозить повний «бусик» і до обіду я все реалізую. Бува-ють інколи такі дні, особливо у суботу та неділю, що не встигаємо задовольнити попит, тоді хазяїн їде на склад ще раз».
Віктор Іванець