За його словами, першу сформулював цю версію заслужений льотчик-випробувач, член державної комісії з розслідування авіакатастрофи Сергій Анохін. Він розповів її Аксьонову, який у день загибелі Гагаріна разом з ним проходив обстеження перед польотом.
Метеоумови в день авіакатастрофи були складними, але цілком прийнятними для виконання льотних завдань. За його словами, останні повідомлення з борту літака Юрія Гагаріна було про те, що вони разом з Володимиром Серьогіним закінчили виконання льотного завдання, що виконується над верхнім краєм хмарності, на висоті більше 4 кілометрів.
Аксьонов вважає, що своє повідомлення льотчики зробили, найімовірніше, після виходу з завершальної фігури, на невеликій швидкості в спокійному польоті, але перебуваючи ще на досить великій висоті. Після цього їм необхідно було виконати значне зниження, а потім підготуватися і проходити хмарний шар.
Льотчик зауважив, що способів зниження із зони пілотажу є кілька. Один з них - інтенсивне зниження переворотом. Його здійснюють пілоти, яким треба скоріше завершити завдання і передати літак іншим льотчикам.
На його думку, виконавши переворот, Гагарін і Серьогін затрималися на дві-три секунди з виходом з піке і несподівано для себе потрапили в шар суцільної хмарності. Найвірогіднішим результатом від цього стало затягування машини в глибоку спадну спіраль, або, при інтенсивних спробах піти вгору - зрив у швидкісній штопор.
Згідно з офіційними даними розслідування, літак з Гагаріним та Серьогіна після виходу з хмар ішов до землі майже вертикально зі швидкістю близько 700 кілометрів на годину. На такій швидкості МіГ-15 пролетів 600 метрів, що залишилися до землі, приблизно за три секунди.
"Відсутність спроб катапультуватися як у Гагаріна, так і Серьогіна, так само як і спроб вийти на зв'язок, можна пояснити тим, що потрапляння в хмарність стало для них несподіванкою, а потім вони вже обидва намагалися знайти вихід із становища. Якщо ж аварійна ситуація була пов'язана з якою-небудь зовнішньої причиною, то пілоти негайно повідомили б про це по радіозв'язку", - впевнений Аксьонов.
Разом з тим, урядова державна комісія, яка вивчала ретельно всі обставини загибелі першого космонавта планети, так і не змогла однозначно пояснити причини трагедії, а її звіт досі засекречений.
Офіційні висновки коротко такі: екіпаж через зміни в польоті повітряної обстановки (подробиці не уточнювалися) вчинив різкий маневр і зірвався в штопор. Намагаючись вивести машину в горизонтальний політ, пілоти зіткнулися з землею і загинули. Відмов або несправностей техніки виявлено не було. Хімічний аналіз останків і крові льотчиків сторонніх речовин не виявив.
Аксьонов спростував чутки про те, що перед польотом Гагарін з Серьогін випили по склянці горілки
Існує неофіційна версія і про те, що у Гагаріна виник конфлікт з вищим керівництвом країни, і катастрофа була підстроєна фахівцями КДБ, агенти якого брали активну участь у розслідуванні події. Досі ходять чутки і про те, що офіційно оголошена катастрофа - фальсифікація влади, а насправді Гагарін був таємно арештований спецслужбами і після пластичної операції на обличчі поміщений в одну з провінційних психіатричних лікарень, де згодом і помер.
Ряд "дослідників" стверджують, що Гагарін сам влаштував катастрофу, імітував свою смерть, після чого ще багато років прожив під чужим ім'ям в селищі в Оренбурзькій області, де загинув в результаті нещасного випадку на полюванні вже літньою людиною.