Після катастрофи у Марганці, яка забрала життя 45 людей і стала найбільшою аварією на залізниці за всю історію України, влада звернулася до питання безпеки залізничних переїздів. Небезпечних в Україні, за даними ДАІ, більше тисячі.
Щоразу після кожної кривавої ДТП на залізниці чиновники створюють спеціальні комісії і приймають програми для того аби подібне не повторилося.
Ще 2004 року чинний президент, а тоді прем'єр Віктор Янукович вже підписував указ про розбір причин залізничної трагедії. Нині йому знову довелося повернутися до вирішення цієї проблеми.
Усього на безпеку залізничних переїздів за 7 років в Україні вже витратили 600 мільйонів гривень. Водночас ДАІ бракованими і небезпечними досі називає тисячу залізничних переїздів. Сама "Укрзалізниця" про проблемні місця мовчить, а до переїзду під Марганцем, що без шлагбаума пропустив переповнений автобус на колію, залізничники і досі не мають претензій.
Переїздів - таких як у Марганці, без шлагбаума, лише із світлофором - в Україні всього 1400. І згідно з чинними залізничними нормативами, шлагбаум там і не повинен бути. Водночас у міліції іншої думки. Чиновники недооцінили ризики відкритих і саморегулюючих переїздів.
За даними місцевих мешканців, переїзд у Марганці має лиху славу, дрібні пригоди тут ставалися постійно. Іноді виходила з ладу звукова сигналізація - могла деренчати безперервно, навіть коли потяга поблизу не було.
Колишній співробітник ДАІ Андрій Боровков аналізує - хоча видимість тут достатня - майже 700 метрів, ситуацію ускладнює те, що колій - дві.
За інформацією ДАІ, встановити тут шлагбаум рекомендували, але грошей не знайшлося. У день аварії все обладнання на переїзді працювало як слід.
У Державтоінспекції з'ясували, 56-річний Микола Гречко - водій із майже 35-річним стажем. Їздив добре, хоча й не без гріха - цього року мав два штрафи за порушення правил дорожнього руху, зокрема, й за неправильне перевезення пасажирів. І того фатального дня у маршрутці замість дозволених 40, було 52 пасажири. Сам водій перед виїздом пройшов медобстеження, а машина - техогляд.
Цим маршрутом водій їздив регулярно. Знав, що саме у цей час за розкладом іде електричка. Вона рухалася справа наліво по ближчій до автобуса колії. Водночас - іншою, у протилежному напрямку, поза графіком мчав локомотив.
На великій швидкості і під певним кутом зору ці два об'єкти водій маршрутки міг розрізнити не одразу. Пропустивши електричку, він виїхав на рейки. Між автобусом та локомотивом залишилося 180 метрів, машиніст почав екстрено гальмувати, але було запізно.
Порушення правил у цьому конкретному випадку для ДАІ очевидне: автобус їхав на червоний сигнал семафора. Пасажири, які вижили, розповідають: чітко бачили, що їдуть на смерть.
Вижили у цьому рейсі лише ті, хто вліз у переповнений салон останньої миті і висів на сходах. Коли маршрутку протаранив локомотив, щасливці буквально повилітали з розбитих вікон.
Під потягами цього року в Україні уже загинуло 65 людей. Водії уже давно мріють про естакади на таких переїздах, проте досі на цьому економили. Уже за місяць мости над коліями буде уже не просто українська мрія, а чергова державна програма із чималим фінансуванням.
Україні необхідно звести 5 тисяч естакад. Вартість однієї розв'язки мінімум 30 мільйонів гривень. Попередні підрахунки показують - із фінансуванням 2 мільярди щороку усі залізничні переїзди на мости буде замінено через 75 років.