У торгівлі виявляються інтереси суспільства, інтереси кожної сім'ї, кожної конкретної людини. Ця галузь впливає і на організацію побуту населення, і на рівень зайнятості жінки в сім'ї, і на наявність позаробочого часу, і, в кінцевому підсумку, багато в чому на збереження здоров'я людей. Торгівля об'єднує кожну людину з процесом задоволення потреб і сприяє реальному здійсненню розподілу матеріальних благ. Незадовільне функціонування торгівлі підриває принципи соціальної справедливості, матеріальної захищеності населення, порушуючи процес розподілу.
Розвиток внутрішньої торгівлі, в першу чергу товарами вітчизняного виробництва, є визначальним напрямом політики економічного зростання України.
Внутрішня торгівля у Закарпатській області, як і в цілому по Україні характеризується сталою позитивною динамікою обсягу роздрібного товарообороту, наявністю домінуючої частки приватного капіталу, збільшенням чисельності приватних підприємців. За 6 місяців 2011 року обсяг обороту роздрібної торгівлі області склав 6,3 млрд.грн. і зріс у порівнянні до відповідного періоду минулого року на 14,4 відс.
Сьогодні торгівельна галузь є однією з найефективніших, найрозвинутіших та бюджетоутворюючих. Загальна сума надходжень обов’язкових платежів (податків) до Зведеного бюджету від галузі торгівлі складає 11,9 відс. від загальної кількості платежів.
За останні роки в області відбулися позитивні зміни в розвитку матеріально-технічної бази торгівлі: упроваджуються сучасні торговельні технології, створюються роздрібні торговельні підприємства, які за рівнем культури обслуговування покупців відповідають вимогам європейських стандартів, а також вітчизняні торговельні мережі, що здійснюють торгівлю під однією торговельною маркою, дотримуються єдиної стратегії діяльності, мають єдиний центр управління, координації та контролю, власний розподільний склад. Площа торговельних об’єктів збільшилася за останні п’ять років на 35,3 відс., зокрема у містах — на 52 відс., за рахунок відкриття нових великих магазинів.
Відрадно відмітити про розвиток сільської торгової мережі. За останній період введено в експлуатацію у сільській місцевості 290 торговельних закладів.
Лише за 2010 інвестиції в основний капітал у сфері торгівлі складали близько 221 млн.грн., що на 46,9 відс. більше обсягу вкладених інвестицій за 2009 рік. За цим показником внутрішня торгівля посідає четверте місце після промисловості, фінансової діяльності, будівництва, діяльності транспорту та зв’язку.
Активного розвитку в області набувають поряд із вітчизняними загальнодержавними торгівельними мережами (,,Сільпо"; ,,Велика кишеня”; ,,Фокстрот”; ,,Космо”; ,,Єва”; ,,Нова лінія”; ,,Епіцентр”) мережі регіонального рівня : ,,Барва" ; ,,Беркут"; ,,Домовий" та інші.
Поряд із торгівельними мережами продовольчих товарів, аудіо-, відео-, та побутової техніки, косметичних товарів, засобів гігієни та побутової хімії, будівельних матеріалів існують також інші види спеціалізованих торгівельних мереж, що займаються торгівлею взуттям, одягом, фармацевтичними засобами, книгами, засобами мобільного зв’язку, нафтопродуктами, автотранспортними засобами, комп’ютерною технікою, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням, іграми та іграшками, ювелірними виробами, уживаними речами тощо.
Задовольнити свій смак і придбати потрібний товар сьогодні може в області найвибагливіший покупець.
На споживчому ринку товарів забезпечено баланс попиту та пропозиції. Дефіцит продуктів соціального значення на споживчому ринку області відсутній.
Велику роль у забезпеченні населення області споживчими товарами відіграють 106 ринків, які в сучасних умовах поступово перетворюються в торговельно-сервісні комплекси, зміцнюється матеріально-технічна база ринків та підвищується культура обслуговування покупців. Через мережу організованих ринків реалізується товарів в межах 21 відс. загального продажу споживчих товарів в області.
Поряд із розвитком туризму та курортно-рекреаційної сфери області розвивається ресторанне господарство.
Оборот ресторанного господарства за січень-червень поточного року склав 232,0 млн.грн. і зріс у порівнянні із відповідним періодом минулого року на 19,1 відсотка.
Широкий вибір товарів і послуг, забезпечення високої культури обслуговування, створення гарного настрою покупцям та відвідувачам - ось основні пріоритети розвитку галузі.
Підприємства торгівлі області працюють над зростанням продажу товарів вітчизняного виробництва.
З метою розширення присутності товарів місцевого виробництва на внутрішньому ринку області, сприяння задоволенню потреб населення області у товарах за доступними цінами укладено Меморандуми порозуміння між державною адміністрацією, виробниками продовольчих товарів та 186 суб’єктами мережевої роздрібної торгівлі області.
Щодо питань взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування у процесі реалізації державної політики у сфері торгівлі – на теперішній час вони залишаються не врегульованими. Нерівномірне розміщення торговельних об’єктів у містах. Закриття діючих та відкриття нових торговельних об’єктів відбувається стихійно, без приведення у відповідність з генеральними планами населених пунктів. У багатьох населених пунктах значно скорочено мережу хлібних, овочевих, галантерейних магазинів.
В області реалізується Програма розвитку внутрішньої торгівлі на період до 2012р. Стратегічними цілями Програми є:
- задоволення потреби населення, зокрема малозабезпечених верств, у високоякісних товарах та послугах, запобігання необґрунтованому зростанню цін на споживчому ринку, в тому числі на соціально значущі продовольчі товари;
- запровадження сучасних стандартів торговельного і побутового обслуговування;
- розвиток конкуренції у сфері оптової та роздрібної торгівлі;
- оптимізація і структурна перебудова торговельної мережі;
- урегулювання відносин, пов’язаних з організацією та функціонуванням роздрібних ринків, створення умов для продажу сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками;
- удосконалення системи показників статистичного спостереження за діяльністю підприємств торгівлі;
- поліпшення іміджу робітничих професій у сфері торгівлі та послуг;
- налагодження соціального діалогу між громадськими, профспілковими об’єднаннями, організаціями роботодавців у сфері торгівлі та місцевими органами виконавчої влади.
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів суб’єктів господарювання та інших джерел.
Виконання Програми дасть змогу забезпечити: збільшення щороку обороту роздрібної торгівлі на 13-20 відсотків, надходжень до державного та місцевих бюджетів коштів від сплати податків і зборів; щорічне збільшення об’єктів торгівлі та ресторанного господарства на 2,9 – 3,2 відсотків і доведення торговельної площі у містах – до 216 кв.метрів, у сільській місцевості – до 536 кв.метрів на 1000 жителів (відповідно до наказу Міністерства економіки України від 02.09.2008 №409), досягнення нормативних показників забезпеченості населення посадковими місцями у закладах ресторанного господарства (відповідно до наказу Міністерства економіки України від 12.10.2009 №1111); додаткове працевлаштування громадян та збільшення чисельності працівників у сфері торгівлі на 1,1-1,5 відсотків.
Варто відзначити, що на даний час основним актом, що регулює діяльність у сфері внутрішньої торгівлі, є ,,Порядок проведення торгівельної діяльності і правила торгівельного обслуговування населення”, затверджений постановою Кабінету Міністрів України у червні 2006 року. Але даний документ регулює лише окремі аспекти здійснення господарської діяльності в цій області. Це також стосується й окремих законів, в яких розглядаються питання регулювання торгівельної діяльності: ,,Про захист прав споживачів”, ,,Про ліцензування визначених видів господарської діяльності”, ,,Про патентування деяких видів підприємницької діяльності”, ,,Про місцеве самоврядування в Україні”.
Таким чином, необхідно зробити висновок, що прийняття Закону ,,Про внутрішню торгівлю” сприятиме упорядкуванню торгівельної діяльності, забезпечить скоординовану діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, дозволить створити конкурентне середовище, залучити інвестиції у сферу внутрішньої торгівлі, підвищити рівень торгівельного обслуговування населення та захисту споживачів.
Державна політика повинна надавати споживачеві гарантії на відповідний рівень споживання; на безпеку, захист від товарів, які загрожують життю та здоров'ю людини; на вибір - забезпечення можливостей доступу до товарів за відповідними цінами; на інформацію про стан споживчого ринку; на рекламу, яка б вірно орієнтувала споживача. Для того, щоб наші задуми стали реальністю, необхідно збалансувати бажане та можливе. Окрема людина чи орган суттєво вплинути на ці процеси не в змозі. Тільки об'єднані зусилля, усвідомлення відповідальності за стан справ допоможуть нам забезпечити "загальновизнаний стандарт життя".
Від чіткої, організованої, злагодженої роботи державних інституцій, закладів торгівлі та ресторанного господарства, професіоналізму, тактовності і чуйності продавців залежить настрій і самопочуття людей, імідж області та України в цілому.
За рядом позитивних тенденцій, які намітилися у галузі торгівлі стоять вмілі керівники, які свої зусилля разом із своїми колективами спрямовують на забезпечення високих темпів розвитку торговельної мережі та мережі ресторанного господарства, удосконалення її інфраструктури, підтримку вітчизняного товаровиробника, поліпшення якості сервісу.
За багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у розвиток торгівлі в області, високий рівень обслуговування населення та з нагоди відзначення Дня працівників торгівлі до нагородження Почесними грамотами та Подяками обласної державної адміністрації та обласної ради висунуто кращих працівників галузі торгівлі, а саме: Крічфалушій Оксану Ростиславівну (директора готельного комплексу "Олімп” м. Ужгород), Бондаренко Ігоря Самійловича (приватного підприємця м. Мукачево), Немеш Стефана Миколайовича (приватного підприємця "Немеш-корчма” с. Попово), Попадинця Василя Федоровича (директора готельно-ресторанного комплексу "Арніка” Міжгірський р-н), Цвік Йосипа Івановича (приватного підприємця Перечинського р-н), Мельник Юлію Михайлівну (завідуюча кафе "Затишок”, с. Грушово), Сабадош Ольгу Михайлівну (продавця магазину "Саламандра” с. Велятино); Леньо Михайла Михайловича (заступника директора галузевої ради підприємців Виноградівського району), Габовду Івана Івановича (заступника голови Великолучківського споживчого товариства Мукачівського району), Химинця Івана Івановича (економіста ТОВ,,Базис", Горячкуна Олександра Юрійовича (директора ТОВ,,Корона Люкс ", Цанько Василя Івановича (заступника директора КП,,Овочі"), Боб’як Надію Володимирівну (шефкухаря ресторану ,,Золота пава ", Собо Маріанну Юріївну (начальник відділу якості ТОВ,,Закарпатська продовольча група"), Гуткай Олександра Олександровича (директора ТОВ,,Галакооп " ).
Обласна державна адміністрація зобов’язала райдержадміністрації та міськвиконкоми організувати проведення урочистих зборів з нагоди святкування Дня працівників торгівлі, зустрічі з трудовими колективами міста (району), кращі підприємства (підприємців) відзначити відзнаками, почесними грамотами та при можливості виділити кошти на цінні подарунки, грошові премії тощо.
В нинішніх умовах торгівля залишається однією з найперспективніших та інвестиційною-приваблюючих галузей бізнесу.
Завдяки професіоналізму, відповідальному відношенню до справи кожного працівника – від продавця, кухаря і менеджера до генерального директора, сфера торгівлі відіграє значну роль у формуванні економічного потенціалу області, ефективному функціонуванні сучасної системи обігу споживчих товарів.
Нехай і надалі ваші зусилля, шановні працівники торгівлі і ресторанного господарства, будуть спрямовані на забезпечення високих темпів розвитку торговельної мережі, удосконалення її інфраструктури, підтримку вітчизняного товаровиробника, поліпшення якості сервісу.
В цей день бажаємо Вам, шановні працівники торгівлі та ресторанного господарства, міцного здоров’я, щастя, благополуччя, добробуту та вдячності від покупців за вашу нелегку щоденну працю. Зміцнюйте торгову єдність, престиж торгової професії, соціальне партнерство та цивілізовані соціально-трудові відносини на кожному підприємстві, в кожній організації!
Головне управління економіки Закарпатської ОДА
Джерело: http://karpatnews.in.ua