При цьому шпали гниють, а колія іржавіє...
Залишити підлітків без позашкільного гуртка, позбавити ужгородців можливості прокататися зі своїми чадами дитячим поїздом. Саме такий подарунок Львівська залізниця зробила жителям обласного центру ще 2008 року.
Відтоді дитяча залізниця запрацювала лише раз – коли на ній вирішили піаритися представники однієї з політичних сил. Та вибори закінчилися, і вузькоколійний потяг – локомотив та 2 вагони – знову на вічній (?) стоянці. Сама колія заросла чагарниками, шпали гниють, рейки покриваються іржею. Відтак Ужгород ризикує втратити унікальну атракцію назавжди.
Вузькоколійка, що тягнеться над Ужем Ботанічною набережною, із 1953 року і аж до кінця літа 2007-го виконувала роль не лише атракціону для дітей-пасажирів, а й важливу соціальну місію – тут працював позашкільний профорієнтаційний гурток для підлітків. Саме в цьому місці старшокласники пробували себе в ролі залізничників – від провідника, машиніста й до стрілочника та чергового станції. Словом, де-де, а діти тут у час літніх канікул не нудьгували – ходили, як на роботу. А під час шкільного року, коли поїзд уже не їздив, вивчали теорію організації залізничного руху.
Та 2008 року верхи Львівської залізниці вирішили: протягом літніх місяців кілька разів на тиждень запускати поїзд від філармонії до Підзамкового парку – це надто збитково, ще, чого доброго, "Укрзалізниця" збанкрутує. До слова, наш інформаційний запит щодо того, хто і коли видав наказ закрити в Ужгороді гурток юних залізничників, у Львові проігнорували.
Уже кілька років залізничники виголошують месидж: готові передати дитячу вузькоколійку на баланс обласної або міської влади. Ужгородські депутати, як виявилося, цього питання ще навіть не розглядали у фракціях, не те що на сесії. "Замок" поцікавився в обранців, чи доцільно, аби в Ужгороді відновилася дитяча залізниця.
"Вузькоколійка на набережній – не тільки унікальна атракція для дітей, а й цікавий туристичний об'єкт, – зазначає депутат від Єдиного Центру Олександр Доктор. – У дитинстві я катався на тому поїзді, там проводилось навчання юних залізничників. Усе це було досить цікавим дозвіллям для малечі. Вузькоколійка місту безумовно потрібна й тепер. Але інше питання – економічне: у скільки це все обійдеться? Треба проаналізувати можливі варіанти її утримання, а тоді прийняти рішення. Зрештою, мала залізниця не така вже й затратна, тим більше, якщо для неї знайти мецената. Головне – бажання". Лідер фракції Партії регіонів Юрій Беляков у коментарі "Замку" зазначив, що своє бачення щодо долі вузькоколійки має бути у міського голови. І регіонали будь-яку позицію мера з цього питання підтримають. Фракція БЮТ, повідомив її лідер Василь Гнатків, виступає за відновлення дитячої залізниці та передачу її на баланс міста. У тому, що об'єкт може бути привабливим і для дітей, і для туристів, переконаний і лідер групи "За розвиток Ужгорода" Андрій Погорєлов. Однак депутат зазначає: із нинішнім станом міського бюджету місто навряд чи залізницю потягне – потрібно провести переговори, аби її залізничники або залишили на своєму балансі, або передали області.
Минулого тижня Ужгород відвідав начальник Львівської залізниці Богдан Піх. Під час його зустрічі з мером обласного центру та головою облдержадміністрації порушувалось і питання дитячої вузькоколійки. Міський голова Ужгорода Віктор Погорєлов опісля зазначив: "Є порозуміння всіх сторін, зараз ми вирішуємо правові аспекти передачі малої залізниці на баланс області. А далі визначимося. І голова ОДА Олександр Ледида, і керівник Львівської залізниці Богдан Піх підтримують це, адже всі вважають, що вузькоколійка має залишитися, повинна працювати". Міська управа, швидше за все, орендуватиме об'єкт за умовну суму і таки шукатиме можливості для його утримання.
Головний же західний залізничник на питання журналіста "Замку", чому Львівська залізниця не збирається утримувати вузькоколійку, відповів лаконічно: "Перед нами стоїть завдання позбавлятися збиткової діяльності. Ми маємо забезпечувати життя й економіку держави. А вся ця соціальна структура, всі ці соціальні видатки від нас повинні відходити". Як то кажуть, усе зрозуміло. З таким же задоволенням, напевне, Львівська залізниця відмінила б і електрички, і безкоштовне перевезення в їх вагонах пенсіонерів – мовляв, для чого обслуговувати людей, якщо від цього суцільний збиток. Шкода, що "Укрзалізниця", як державне підприємство, починає потроху забувати про свою саме соціальну функцію.
Оскільки дитяча залізниця в Ужгороді функціонувала як позашкільний гурток, то ми поцікавилися й думкою освітян – чи не час бити на сполох, адже Закон України "Про позашкільну освіту" зобов'язує місцеві органи самоврядування контролювати діяльність дитячих гуртків. А залізниця, виходить, позбавила юне покоління можливості у ньому займатися. Начальник управління освіти і науки Закарпатської ОДА Михайло Мотильчак поінформував, що у вересні цей гурток на базі дитячої залізниці мав би відновити роботу – над цим зараз працюють.
А чи відновить колись свій короткий маршрут набережною вузькоколійний поїзд – тепер, виходить, залежить від обласної та ужгородської влад. Сподіватимемося, що таки вистачить бажання зберегти цей унікальний для обласного центру залізничний об'єкт. А старшокласники під час літніх канікул зможуть випробувати залізничну справу, а не сидіти в Інтернет-клубах чи бездумно вештатися вулицями.
Ярослав Гулан