В Україні може бути введено повну заборону реклами лікарських препаратів. У Кабміні, який подав відповідний законопроект у Верховну раду, пояснюють, що реклама навіть безрецептурних препаратів є загрозою для здоров'я людей, якщо вони приймаються без консультацій з лікарем. Проте медики з цією думкою не згодні. А фармацевти вказують, що подібна заборона в європейських країнах не застосовується.
Вперше про необхідність посилити регулювання реклами лікарських засобів прем'єр-міністр Юлія Тимошенко заявила минулої суботи в Ужгороді. "Реклама ліків на телебаченні неприпустима – люди дивляться і купують, самі не знаючи що. Я думаю, у світі знайдеться не багато країн, де дозволена пряма реклама лікарських препаратів", – заявила вона. А 12 листопада у Верховній раді був зареєстрований урядовий проект закону про заборону реклами лікарських засобів. Документом пропонується змінити статтю 8 закону "Про рекламу", вказавши, що "в рекламі забороняється поширювати інформацію про лікарські препарати". Автори ініціативи пояснюють, що зараз під впливом реклами споживачі купують ліки без консультації з лікарем щодо "індивідуальних фізіологічних особливостей і протипоказань для організму людини".
Зараз вже діють обмеження реклами ліків – зокрема, рекламувати можна лише безрецептурні препарати. "Реклама сильнодіючих препаратів, для прийому яких необхідна консультація з лікарем, і так заборонена. А забороняти рекламу безрецептурних засобів немає необхідності – вітаміни або препарати, що містять парацетамол, можна рекламувати", - вважає академік Академії медичних наук України, голова комісії з біобезпеки при Раді національної безпеки і оборони Сергій Комісаренко.
Варто зазначити, що для фармацевтів реклама – важливий аспект продажів. "Значну частину в загальному обсязі продажів безрецептурних препаратів займають товари, які рекламуються", - наголошує комерційний директор Interpharm (оптовий і роздрібний продаж медикаментів) Олексій Зак. На думку глави представництва Astellas Pharma в Україні Кшиштофа Седлецького, у разі ухвалення закону постраждає споживач: "Як він дізнаватиметься про нові ліки, які з'явилися на ринку?"
Реклама безрецептурних препаратів у країнах Європи не заборонена, наголошує директор "Ratiopharm-Україна" Віталій Кірик. Втім, навіть у разі заборони реклами виробники знайдуть спосіб просувати свою продукцію. "Крім реклами у відкритих ЗМІ, ми можемо активніше інформувати лікарів про наші препарати. Але перш ніж ринок знайде нові способи просування продукту, мине час", - зазначив Кірик.
Проте якщо фармацевти зможуть пристосуватися до нових правил, то для рекламної індустрії це може бути відчутним ударом. За підрахунками експертів, частка категорії лікарських препаратів у загальних куплених на ТБ рейтингах досягає 10,4%.
|