Одним з напрямків наукової діяльності науковців кафедри туризму УжНУ спільно з "Турінформ Закарпаття" є вивчення впливу виноробства та виноградарства на сталий розвиток туризму Закарпаття.
Закарпаття лідер в Україні по розвитку винного туризму серед приватних виноробів. На сьогодні в області нараховується близько 150 виноробів, що займаються вирощуванням вина та приймають активну участь у формуванні культури споживання сонячного напою, в області проводиться 5 виноробних фестивалів, учасниками котрих є понад 100 тис. туристів з усіх куточків України.
Керівник "Турінформ Закарпаття", викладач кафедри туризму УжНУ Олександр Коваль зазначив, що за останні 5 років, з часу навчання виноробів Закарпаття основам туризму, на курсах екскурсоводів, під час створення винного туристичного маршруту з’явилось десятки підприємств, котрі пропонують послугу дегустації у своєму туристичному продукті. Десятки туристичних операторів, формуючи свої тури, обов’язково включають відвідування виноробного краю, та дегустацію вина. Окремі винороби за рік приймають до 2 – 3 тисяч екскурсантів, котрі, у свою чергу купуючи їх продукт підтримують їх сім’ї. У середньому, одне приватне підсобне господарство протягом року залучає до роботи від 5 д 10 чоловік для роботи на виноградниках. Проектуючи виноградники, винороби краю моделюють та змінюють ландшафт, створюють кращу привабливість території. Так в краї існує відмінність у традиціях виноробів окремих районів, плантації виноробів Берегівщини якісно відрізняються від виноградників Іршавського чи Мукачівського району. Є вплив (традиції, культура, технології) який має чітке відображення у зовнішньому вигляді території, яка у свою чергу приваблює туриста, формуючи у нього бажання - придбати продукцію, зупинитись у винороба вдома, працювати серед гарного ландшафту.
За словами науковців кафедри туризму УжНУ, Закарпаття тісно пов’язане з виноробними традиціями та виноробством. Для нас, наших виробників це ціла культура, філософія. І сьогодні, на цю культуру приїжджає покупець. Покупець, який купує значно більше, ніж просто вино. Він купує досвід, він купує компетентність, адже винороб, продаючи йому свій продукт, передає інформацію.
"На нашу думку, важливими чинниками успішного розвитку та інтеграції винного туризму у туристчині продукти краю є посилення співпраці та взаємодії виробників та надавачів послуг, розвиток міжсекторного партнерства лідерства та людського потенціалу серед виноробів" - зазначив Олександр Коваль.
|