В Ужгородському прес-клубі відбулося засідання на тему: «Удосконалення системи соціальної допомоги в регіоні – підвищення адресності та спрощення процедури надання». Як підкреслила заступник Міністра праці та соціальної політики України Олена Степаненко, проблема подолання бідності є одним з пріоритетів діяльності органів державної влади. Серед інших кроків щодо покращення матеріального становища громадян є і надання найнужденнішим соціальної допомоги. На сьогодні існує 15 програм такої підтримки, серед яких допомога сім’ям з дітьми, малозабезпеченим родинам, інвалідам, надання субсидій та інші, що мають важливе значення для захисту тих, кому нині найважче. За 9 місяців поточного року для виплати допомоги цим категоріям громадян спрямовано 11 981,5 млн. грн.
Начальник Головного управління праці та соціального захисту населення Закарпатської ОДА Віктор Мацола запевнив, що усі соціальна допомога в області виплачується вчасно. Цьогоріч на ці потреби Закарпаття освоїть близько 570 мільйонів державних коштів. Соціальну допомогу в області отримують понад 99 тисяч сімей. В основному, за словами В. Мацоли, це молоді мами, які отримують належні кошти своєчасно у та у належному об’ємі. Для зручності одержувачів пільг та допомоги в області впроваджується принцип «єдиного вікна». Завдяки йому немає потреби ходити до всіх спеціалістів, а слід звернутися до єдиного вікна, куди подаються всі необхідні документи для подальшого оформлення допомоги. «Щоб реформувати систему надання соціальних допомог, міністерство праці та соцполітики підписало угоду зі Світовим банком, завдяки якій вкладено кошти у облаштування приміщень управлінь соціальної допомоги (в області є 14 районних і 5 міських управлінь) за європейським рівнем. У результаті забезпечено зручний доступ споживачів, у тому числі облаштовано пандуси для людей з особливими потребами, управління забезпечено оргтехнікою тощо».
За словами Віктора Мацоли, на відміну від інших регіонів України в Закарпатті індекс реальної зарплати на Закарпатті складає 94%, по Україні —84%. Фіксується у порівнянні з Україною вищий темп приросту середньої заробітної плати по області на 8%, на сьогодні її розмір становить 1667,00 грн. Ще донедавна відсутність системного підходу до організації порядку обслуговування громадян суттєво впливала на рівень ефективності та якості надання спеціалістами місцевих управлінь відповідних послуг. Змінити ситуацію покликана реформа, мета якої – удосконалення системи надання соціальної допомоги. Впроваджує її Міністерство праці та соціальної політики за підтримки Світового банку. У коментарях щодо процесу реформування системи надання соціальної допомоги міністра праці та соціальної політики України Людмили Денісової йдеться: „Ефективність соціальної допомоги – такий підхід до розподілу наявних соціальних коштів, за якого їх одержують саме ті, хто насправді має гостру потребу. Ми продовжуємо роботу щодо посилення адресності при наданні всіх видів допомоги, застосовуючи єдиний уніфікований підхід при прийнятті місцевими органами праці та соціального захисту населення рішень щодо надання допомоги з урахуванням конкретних обставин сім’ї».
Позиція Світового банку, який надає допомогу, пояснюється тим, що Україна витрачає на соціальні трансферти у відсотках від ВВП стільки же, скільки багаті країни ОЕСР. Але лише 40% цих коштів досягають найбідніших 20% населення, які потребують допомоги більш за все. Під час кризи надзвичайно важливо в першу чергу забезпечувати бідні та уразливі прошарки населення – ось чому Світовий банк виступає на захист більш цілеспрямованої системи соціальної допомоги. Ключовими завданнями реформи є підвищення адресності допомоги та спрощення системи її надання. Сприяти цьому покликана технологія „єдиного вікна”, що дозволяє отримати всі види соціальної допомоги за спрощеною процедурою, тобто, за єдиною заявою, єдиним пакетом документів та максимально швидко. Її принципи полягають в наданні якісних послуг отримувачам допомоги з максимальною зручністю та повагою до людини. Нині переважна більшість міських і районних управлінь праці та соціального захисту перейшли на таку форму роботи. Завдяки ж перерозподілу функцій між спеціалістами зменшилися або взагалі відсутні черги, а прийом громадян здійснюється протягом робочого тижня без обідніх перерв.
|