Через фінансову кризу в державі зріс попит банківських установ на колекторські послуги. Дехто вважає такі структури своєрідними «рекетирами» нового покоління. Фахівці стверджують: спеціального нормативного акту, який би регламентував діяльність колекторських компаній, у нашій державі наразі немає. Отож свою діяльність колектори повинні здійснювати відповідно до Цивільного й Господарського кодексів України. Як правило, колектори лише намагаються змусити боржника повернути весь борг позичальнику, можуть представляти інтереси кредитора перед боржником на підставі довіреності, договору на надання послуг або агентського договору. З банківськими установами вони зазвичай працюють або за комісійну винагороду на підставі укладених угод або викуповують у банків пакет "неплатежів". При цьому згоди боржника на переведення боргу новому кредитору згідно з нормами Цивільного кодексу України навіть не вимагається. Достатньо тільки письмово повідомити його, що така уступка вимоги відбулася.
Однак, як виявилося, діяльність цих фірм також є небезгрішною. Про це красномовно свідчать кілька фактів. У Криму, наприклад, порушено кримінальну справу стосовно працівників однієї з колекторських компаній, котрі, представившись… міліціонерами, вимагали у директора одного з агентств нерухомості три тисячі доларів його дебіторської заборгованості.
Той, хто вже мав справу з колекторами, добре знає, що тиск на боржника відбувається в три етапи: дистанційне і особисте спілкування, далі звернення у суд. У всіх випадках колектори намагаються психологічно "тиснути" на боржника, застосовують навіть методи залякування. Якщо колектор переступив межу закону й погрожує насильством, вимагаючи термінове погашення боргу, то потерпілому може знадобитися знання законодавства (ст.355 Кримінального кодексу України "Примушування до виконання або невиконання цивільно-правових зобов'язань"). Такі діяння караються виправними роботами на строк до двох років або арештом терміном до шести місяців, або обмеженням волі до двох років. Якщо ж вони скоєні повторно чи за попередньою змовою групою осіб, або із погрозою вбивства чи заподіяння тяжких тілесних ушкоджень, або поєднані з насильством, що є небезпечним для життя і здоров'я, або з пошкодженням чи знищенням майна, то відповідна стаття передбачає позбавлення волі на строк від 3 до 5 років. Якщо ж таке діяння вчинене організованою групою, поєднане з насильством, небезпечним для життя і здоров'я, завдало великої шкоди чи спричинило інші тяжкі наслідки, то термін ув'язнення більший -- від 4 до 8 років. Фахівці наголошують: кримінал є лише тоді, коли дії колекторів поєднується із загрозою застосування насильства, пошкодження або знищення майна боржника чи його родичів. До того ж загроза має бути дійсною і реальною.
Що ж робити боржнику, якщо до нього завітає колектор? Як мирно врегулювати питання банківського боргу?
По-перше, повідомити банк, що існує реальна загроза з оплатою. По-друге, зафіксувати всі дії, які свідчать, що позичальник виявив добру волю щодо погашення кредиту. По-третє, попросити про відстрочення сплати "тіла кредиту" й незастосування штрафних санкцій. По-четверте, якщо взагалі немає можливості погашати кредит, слід розпочати переговори з банком про продаж заставного майна й відшкодування частини боргу або домовитися про тривале відстрочення на 1-2 роки.
Якщо ж все-таки позичальник не дослухався до ваших прохань і найняв колекторів для "вибивання" боргів, тоді доцільно: у першу чергу перевірити повноваження колектора – чи є у нього правові підстави вести справи на користь позичальника й вимагати погашення заборгованості. Не варто сперечатися з колекторами. Якщо у боржника скрутне матеріальне становище й немає засобів для погашення боргу, потрібно повідомити про це колектора, який може запропонувати кілька варіантів, щоб вирішити проблему. Поки працівники колекторських компаній діють у правовому полі, перешкодити їм неможливо. Але коли починаються реальні загрози, слід звертатися у правоохоронні органи. Якщо вам зателефонував менеджер банку з проханням погасити борг, не відмовляйтеся від своєї заборгованості, не варто грубити чи кидати слухавку. Розмова може записуватися й бути використана проти боржника. Краще спокійно обговорити ситуацію й дійти до спільного рішення.
|