Правда, якщо на ремонті квартири або, приміром, шопінгу заощадити можна, відмовляючи собі в життєвих радощах, то з автомобілем ситуація складніша.
Від покупки нових коліс замість зношених старих нікуди не подінешся, техобслуговування, як не крути, однаково проводити треба, якщо щось вийшло з ладу, потрібна термінова заміна. Чи не єдиною можливістю для автомобіліста заощадити не завдаючи шкоди автомобілю і безпеці дорожнього руху є економія на паливі.
У спеціалізованій літературі написано, що, якщо привести автомобіль в ідеальний техстан і змінити стиль водіння, витрати на паливо зменшуються майже вдвічі. Чи можливо це на практиці? Щоб підтвердити або спростувати таку думку, ми провели власний дослід.
Цілі та завдання
В експерименті брали участь два автомобілі: нового і старого покоління. Перший учасник тесту - Volvo S40 1,8 2008 року випуску із пробігом близько 20 тис. км, інжекторний, з електронними системами активної безпеки і кондиціонером. Другий піддослідний - стара Volvo 740 2,3 1988 року випуску із пробігом більше мільйона кілометрів (без капремонту), карбюратором типу Solex (як у "Жигулів") і звичайними гідравлічними гальмами.
Ми поставили перед собою відразу кілька завдань. По-перше, з'ясувати, що більше впливає на економічність: людський фактор чи техстан. По-друге, чи розрізняються прийоми економічного водіння залежно від системи упорскування, а також який вплив має вік автомобіля - чи можна щось вичавити зі старого легковика? По-третє, чи можливо взагалі в нинішніх дорожніх умовах пробок, ремонтів і швидкісних обмежень щось заощадити? Адже досить часто водії, навіть прочитавши про прийоми економводіння, відмовляються від цієї техніки, вважаючи, що не варта гра свічок. "Ну, заощаджу я літр на сотню, але й проїду вдвічі повільніше. Краще переплатити 5 гривень", - говорить Віктор Діденко із Дніпропетровська. Не вірять у доцільність і багато інших опитаних нами водіїв. Випробування ми проводили в умовах їзди по Києву і на трасі Київ-Житомир (176 км).
Експеримент: скільки можна не витратити
Для початку ми виїздили паливо з обох автомобілів "під нуль" і залили в кожне авто по 20 літрів 95-го бензину. Після чого була їзда у звичайному режимі до того моменту, поки паливо не закінчиться. Результати по місту виявилися непоганими: нова машина проїхала 230 км (8,5 л/100 км), а стара - 150 км (15 л/100 км). Витрата по трасі при русі зі швидкістю 80-100 км/година виявилася нижчою - S40 пробігла 250 км (витрата впала до 7,5), а 740 - 170 км (14 л на 100 км). Вдамося до економії.
Технічний аспект
Ми завезли обидва автомобілі на СТО, щоб виявити та усунути всі можливі технічні неполадки, які можуть впливати на економічність.
У нового автомобіля поломок знайдено не було, але саме наступив час першого ТО. Міняємо масло і фільтри (масляний і повітряний), чистимо свічі запалювання (усього було проведено робіт на 700 грн.). А от зі старою "Вольво" метушні виявилося набагато більше. Специ почистили і перебрали "жигулівський" карбюратор (150 грн.), замінили свічі (100 грн.) і зробили "розвал" (50 грн.). Крім того, потрібна була заміна однієї кульової (150 грн.) і ступичного підшипника (160 грн.). Під кінець сервісу ми направили обидві машини на шиномонтаж і довели тиск у шинах до рекомендованого виробником.
Результати дали про себе знати відразу - витрата по трасі нового автомобіля впала майже на півлітра (до 7л/100км), а стара Volvo дотягла від Києва до Житомира всі 176 км на 20 літрах (12 л/100 км). По місту показники витрати впали не так красномовно: 740-а витратила приблизно 14 л на "сотню", а витрата нової практично не змінилася - 7,7 замість 8 л/100 км. А який результат дасть зміна стилю водіння?
Людський фактор
Теорія говорить, що для економії необхідно уникати різких розгонів і гальмувань, тримати двигун на рівні 1500-2500 о./хв. і максимально використовувати інерцію руху автомобіля. Ще одна умова економічності - виключені додаткові джерела споживання енергії: кондиціонер, обігрів скла і сидінь, а також фари.
Поставлене завдання - досить амбіційне. S40 повинна укластися в 5,5 л/100 км, а 740 - 8 л/100 км: витрата повинна впасти на третину. Для більшої наочності завдання конкретизували - поїздка з Києва в Житомир і назад (360 км). Тільки S40 повинна без дозаправлення здолати такий маршрут на 20 літрах, а 740-а - на 30 літрах палива (робимо знижку на вік і об'єм двигуна).
О 5 ранку неділі, щоб руху не заважали інші автомобілі, ми здійснили заправлення відразу за КП на трасі. Отже, починаємо експеримент. Практично всю дорогу ми використовували той самий прийом, описаний у спецлітературі: плавний розгін приблизно до 80 км/г, потім - скидання газу і зниження швидкості до 60-70 км/г (намагаємося втримувати миттєву витрату в районі 5 літрів, орієнтуючись за бортовим комп'ютером). Це не так уже й важко робити: досить відпустити педаль газу і час від часу злегка натискати на неї, не дозволяючи автомобілю знизити швидкість. Реальна швидкість руху в результаті склала 60-80 км/г, а показники тахометра коливалися в районі 1500-2300 о./хв.
Найбільше заощадити вдалося на... гірській дорозі! На спуску ми давали машині можливість розігнатися максимально, а на наступний за ним підйом вона за рахунок використання накопиченої кінетичної енергії піднімалася сама. Лише наприкінці підйому була потрібна незначна корекція газом. У такому режимі комп'ютер показує витрату від 0,3-2 л на 100 км.
На 740-й використаємо такі ж прийоми. Підтримувати 1500-1700 о./хв. тут ще простіше - потужніший двигун має менше шансів стихнути. Чесно кажучи, в "бабусі" сумнівалися - швидше за все, не здолає. Але в остаточному підсумку майже вийшло! Автомобіль не доїхав до КПП Києва тільки 3 кілометри - заглох у с. Стоянка.
Наші висновки
Витівка вдалася, і це факт. Ми переконалися, що якщо змінити стиль водіння, то навіть старий карбюраторний автомобіль може бути економічним, як малолітражка. А на новому, споконвічно ощадливому авто, витрати можна знизити наполовину. Звичайно, при цьому доведеться відмовити собі в задоволенні пофрантувати. Цілком можливо, що мотивацією для спокійної їзди послужить фінансовий фактор, адже якщо автомобіль витрачає на 100 км 10 літрів палива, то при стандартному річному пробігу 30 тис. км це 3 тис. літрів палива, що за ціною 5,8 грн./л дорівнює 17,5 тис. грн. Економія 30-35% рівносильна 5-6 тис. грн. Вибір за вами.
|